Co robić, gdy przewoźnik zgubi Twoją przesyłkę?

2020-08-11

Jakie są najczęstsze przyczyny zaginięcia przesyłki?

Za zaginięciem przesyłki może stać nierzetelność kuriera. Najczęściej jednak to nie złe intencje czy nieostrożność personelu są głównym winowajcą, ale problemy techniczne. Warto zadbać o czytelność listu przewozowego oraz jego prawidłowe przyklejenie do paczki. Znaczenie ma to zarówno w przypadku niewielkich rzeczy wysyłanych w kartonach, jak i dużych palet. Kupuj profesjonalne etykiety wysyłkowe, które nie odkleją się ani nie wyblakną. Ważne, aby były one zabezpieczone taśmą lub folią oraz prawidłowo zaadresowane. Nadawca powinien sprawdzić nazwę ulicy, numer domu i mieszkania oraz kod pocztowy, bo czasami wystarczy literówka, aby doszło do pomyłki.

Gdy oczekujesz na przesyłkę międzynarodową, długie opóźnienia często są związane z niedopełnieniem wszystkich wymaganych formalności związanych z koniecznością opłacenia cła za niektóre towary. Gdy sprzedawca nie dołączy stosownej dokumentacji, na granicy pojawia się problem, za który firma transportowa nie ponosi odpowiedzialności.

Co zrobić, jeśli przesyłka się opóźnia?

Większość sklepów internetowych podaje czas dostawy. Pamiętaj jednak, że najczęściej jest to przybliżony termin, dlatego 2-3 dni opóźnienia nie powinny wywoływać niepokoju. Dopiero, gdy czas ten upłynie, zacznij działać. W pierwszej kolejności warto zadzwonić do nadawcy i zapytać o dokładną datę wysyłki.

Gdy przesyłka pochodzi od firmy, za proces reklamacji odpowiada przedsiębiorstwo (np. sklep). To osoba prowadząca działalność gospodarczą zawiera umowę z firmą transportową, a kupujący nie jest stroną tego porozumienia. W przypadku paczki nadanej przez osobę prywatną (np. zakupionej na aukcji lub w serwisie ogłoszeniowym czy wysłanej przez kogoś z rodziny), zarówno nadawca, jak i odbiorca ma prawo zgłosić reklamację przy opóźnieniu lub zaginięciu.

Co należy sprawdzić przed złożeniem reklamacji?

Obecnie każda renomowana firma kurierska udostępnia swoim klientom możliwość śledzenia paczek online. Lokalizacja najczęściej możliwa jest za pomocą specjalnej aplikacji mobilnej lub strony internetowej. Wystarczy w odpowiednim miejscu wpisać przesłany numer, aby uzyskać informację, gdzie przesyłka ostatnio została zarejestrowana i kiedy doszło do tego zdarzenia (podawana jest data i dokładna godzina). Gdy widnieje informacja, że została ona dostarczona, sprawdź najpierw, czy ktoś z Twoich bliskich jej nie odebrał. Może okazać się, że dziecko, sąsiad czy współlokator zapomnieli po prostu poinformować Cię o czekającym pakunku.

Przejrzyj swoją skrzynkę pocztową i adres e-mail, gdzie mogło trafić awizo lub informacja o opóźnieniu. Przyjrzyj się historii połączeń z nieznanych numerów, bo być może kurier próbował się z Tobą skontaktować w celu ustalenia terminu dostawy.

Podjęte działania nie przyniosły rezultatu? Skontaktuj się z firmą transportową telefonicznie lub przez Internet i poproś o wyjaśnienie sytuacji. Konsultant powinien rozpocząć proces poszukiwań.

Jak zgłosić zaginięcie przesyłki?

Gdy opóźnienie nie zostanie wyjaśnione, złóż reklamację. Możesz osobiście udać się do punktu obsługi klienta firmy kurierskiej lub wykorzystać kanały elektroniczne (adres e-mail, specjalny formularz reklamacyjny).

W zgłoszeniu podaj wszystkie dane identyfikujące paczkę:

- imię i nazwisko nadawcy oraz odbiorcy,

- numer przesyłki,

- dokładny adres dostawy,

- datę i miejsce nadania,

- datę złożenia skargi,

- przedmiot zażalenia.

Proces reklamacyjny najczęściej różni się w zależności od operatora, dlatego zapoznaj się z regulaminem i wytycznymi, które są w nim zamieszczone.

Informujemy, że ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
OK, rozumiem